Poszukiwanie osób na trudne i niejednoznaczne stanowiska w obszarze IT jest wyzwaniem samym w sobie. A gdyby na to wszystko nałożyć jeszcze bardzo konkretne wymagania firmy odnośnie tzw. umiejętności miękkich? Doświadczenie kandydata to jedno, ale jak skuteczne wybadać jego podejście do pracy jeszcze na etapie sourcingu? Przed takim wyzwaniem postawiło nas Buildit @ Wipro Digital zlecając znalezienie Platform Engineerów, co przedstawiamy w naszym case study.
Buildit @ Wipro Digital jest założoną w 2016r. globalną siecią studiów inżynierskich, częścią Wipro Digital, a szerzej – organizacji Wipro. Studia są zlokalizowane w różnych miejscach świata (USA, UK, Indie, Polska), ale łączy je wspólna wizja, wartości oraz podejście do pracy. Choć każde ze studiów może zajmować się czymś zupełnie innym, to sposób w jaki to robią jest jeden – po prostu solidnie.
Firma działa projektowo w modelu konsultanckim, starannie dobierając projekty, których wykonania się podejmują. Na projektach się jednak nie kończy, równie uważnie dobierają swoich pracowników! Na miejsce w szeregach Buildit mogą liczyć jedynie osoby, które nie tylko mają bardzo dobre umiejętności techniczne, ciągle się rozwijają i podążają za branżowymi nowinkami, ale również są autonomicznymi konsultantami, których cechuje duże zrozumienie biznesu, a w codziennej pracy zwracanie uwagi na dokładność i transparencję.
Chcąc poszerzyć swój kameralny zespół (w Polsce we wszystkich studiach pracuje łącznie tylko kilkanaście osób) Buildit zleciło nam znalezienie Platform Engineerów. Jaka jest ich rola w projekcie? Platform Engineer jest odpowiedzialny nie tylko za development, ale i za tworzenie strategii deployowania kodu. Praca w Agile’u i iteracjach wymaga automatyzacji procesów, nie można robić tego wszystkiego jednostkowo (z tak zwanego palca), więc poszukiwany specjalista miał odpowiadać za cały proces CI/CD (dodatkowo: strategia konteneryzacji, strategia mikro-serwisowa, strategia wszystkiego, co jest as-a-code). Strategia monitorowania działania aplikacji oraz infrastruktury jest kluczowa szczególnie w sytuacji wejścia do chmury, a Platform Engineer w Buildit jest osobą odpowiedzialną za przemyślenie tego zagadnienia.
Jak wynika z powyższego opisu obowiązków, Platform Engineer to tak naprawdę wynik połączenia kilku stanowisk: Software Developera, System Engineera, Solution Architecta, a wszystko to jest okraszone zadaniami charakterystycznymi dla metodyki DevOps.
Kwintesencją działań było znalezienie Platform Engineerów, czyli osób, które:
A ponadto posiadają wszystkie opisane powyżej cechy idealnego pracownika Buildit.
Naszą rolą w tym projekcie było określenie wymagań Klienta, stworzenie sylwetki idealnego Kandydata, zaplanowanie i skuteczne rozłożenie w czasie poszukiwań oraz opracowanie skutecznej, długofalowej strategii poszukiwań tak, by móc regularnie prezentować Klientowi dopasowanych do potrzeb Kandydatów.
Chcąc jak najlepiej zrozumieć stanowisko, podejście i wartości firmy oraz specyfikę pracy, postanowiliśmy udać się do Warszawy, do głównej polskiej siedziby Buildit. Na miejscu spotkaliśmy się z Studio Leadem, przedstawicielką działu rekrutacji oraz pracownikiem zespołu. Poznanie biura oraz rozmowa z praktycznie wszystkimi osobami bezpośrednio zaangażowanymi w proces rekrutacji pozwoliła nam na lepsze zarysowanie wymagań względem przyszłych pracowników oraz na wyrobienie flow współpracy, tak istotnego dla każdego sprawnie przeprowadzonego procesu rekrutacji.
Po powrocie do Krakowa, wiedząc już kogo szukamy, zabraliśmy się za tworzenie Persony. Uznaliśmy bowiem, że stanowisko jest na tyle specyficzne i niecodzienne, że stworzenie sylwetki idealnego Kandydata przyniesie wiele korzyści i ułatwi nam sourcing oraz proces decyzyjny. W tym celu rozpisaliśmy umiejętności poszukiwanego Kandydata, jego cechy charakteru i predyspozycje zawodowe. Następnym krokiem było znalezienie mniej lub bardziej wyraźnych korelacji pomiędzy tym, co Klient oferuje, a tym, jak miałby (i chciałby) pracować poszukiwany Platform Engineer. Z gotową Personą zabraliśmy się za planowanie działań!
Mając świadomość, jak duże jest zapotrzebowanie Buildit, a więc że po znalezieniu jednego Platform Engineera nasza praca się nie skończy – musieliśmy zastanowić się, jak rozplanować działania tak, by przy dłuższych poszukiwaniach nadal mieć kandydatów. Postawiliśmy więc na bardzo dokładne i systematyczne mapowanie rynku, jeszcze większą relacyjność (nawet jeżeli teraz pasujący Kandydat nie rozważa zmiany pracy, to kto powiedział, czy nie będzie bardziej chętny za pół roku?), dokładne trackowanie naszych własnych, wewnętrznych działań rekrutacyjnych oraz na systematyczność pracy w oparciu o dzienne i tygodniowe taski, a także indywidualnie stawiane cele.
Mając na podorędziu Personę, a więc dokładnie wiedząc kogo szukamy, zabraliśmy się za poszukiwania! Nie zaczęliśmy jednak od alternatywnych kanałów, myśląc że trudne stanowisko wymaga właśnie takich działań. Dlaczego? Bo wstępna “linkedinowa” estymacja na sam Gdańsk wykazała, że osób pasujących na to stanowisko jest w tym mieście ponad 600! Skupiliśmy się więc w pierwszej kolejności na zlokalizowaniu i skontaktowaniu z potencjalnymi Kandydatami, którzy już mają konto na tym portalu. Czy zamykamy się na alternatywy? Ależ skąd! Wszystko ma jednak swój czas i miejsce, a wymyślanie alternatyw tylko po to, by skorzystać z alternatywnego kanału, zabiera sporo czasu i nie jest uzasadnione biznesowo.
Po przygotowaniu long listy potencjalnych Kandydatów przyszła pora na ich skontaktowanie. W przypadku tej rekrutacji porzuciliśmy ideę Job Description, za to w pełni postawiliśmy na storytelling. Jaka była reakcja Kandydatów na coś, co postronnemu obserwatorowi mogłoby się wydawać ścianą tekstu?
Pozytywna!
Dostaliśmy wiele informacji zwrotnych, że podoba im się taka forma składania oferty, że jest inaczej, kreatywnie i oryginalnie, przy jednoczesnym zachowaniu konkretów.
Czyli się da! Taka forma komunikacji pozwoliła również na przekrojowe, acz znacznie pogłębione zaprezentowanie oferty, którą następnie jeszcze dokładniej omawialiśmy podczas screening calli. Wydawać by się mogło, że udostępnienie takiej ilości informacji już na starcie spowoduje, że telefoniczne rozmowy z Kandydatami będą krótkie. Nic bardziej mylnego! Większość rozmów pod to stanowisko trwała minimum godzinę! Wcześniejsze udostępnienie Kandydatom wyczerpujących informacji o firmie i stanowisku pozwoliła im na spokojne zapoznanie się ze specyfiką pracy i przygotowanie listy najbardziej nurtujących pytań. Dzięki szerokiemu briefowi byliśmy w stanie odpowiedzieć na nie wszystkie i zbić pojawiające się obiekcje, co zaowocowało dobrym Candidate Experience i wysokim stosunkiem call-to-submit.
W każdej rekrutacji bardzo istotna jest komunikacja, zwłaszcza widoczne jest to w zleceniach długoterminowych, gdzie priorytety i wymagania regularnie się zmieniają i bycie “na bieżąco” nabiera zupełnie nowego znaczenia. By wiedzieć, jak przebiega proces rekrutacji oraz jak zmieniają się potrzeby Buildit, jako kanał codziennej komunikacji wybraliśmy Slacka. Dzięki temu, w formie krótkich wiadomości mogliśmy na bieżąco informować się o zmianach, a w czasie regularnych video-rozmów planować dalsze działania rekrutacyjne oraz monitorować zadowolenie Klienta z wykonywanej przez nas pracy. Na bieżąco rozmawialiśmy również z Kandydatami, pytając o dotychczasowe wrażenia z rekrutacji i rozwiązując sytuacje problemowe, które pojawiły się w trakcie trwania procesu.
Głównym celem było znalezienie pasujących osób na stanowisko Platform Engineer. Nie możemy w tym momencie powiedzieć, że jest to projekt zakończony pełnym sukcesem. Dlaczego? Bo jest to długoterminowa rekrutacja większej liczby specjalistów, więc nadal szukamy! Możemy za to zdradzić, że pierwszy zatrudniony przez nas Platform Engineer był jednocześnie pierwszym Kandydatem przesłanym do Klienta. Oznacza to, że stworzona przez nas persona pozwala na trafną identyfikację Kandydatów.
Długotrwałe poszukiwania Kandydatów na specyficzne stanowisko, ograniczony talent pool, a do tego wyśrubowane oczekiwania Klienta w kwestii osobowości i podejścia do pracy Kandydatów mogą stanowić wyzwanie dla każdego rekrutera. W Humeo postanowiliśmy potraktować to zlecenie jako kolejny challenge, który miał na celu poszerzenie naszych kompetencji, a który dodatkowo zaowocował wpleceniem do pracy własnych rozwiązań, z których niekoniecznie jest sens korzystać w pracy nad prostymi stanowiskami. Wyzwania rekrutacyjne umożliwiające rozwój? Lubimy to!
…a może chcesz odwiedzić nasz Humeo Blog z artykułami dla specjalistów IT i HR?
IT Recruiter
Jakie są Twoje potrzeby rekrutacyjne?
Wypełnij poniższy formularz, a my damy Ci znać, jakie usługi będą najlepsze pod Twoje zapotrzebowanie.