Stabilna praca w IT – towar deficytowy czy standard? Jak COVID wpłynął na branżę IT i czy firmy potrafią pokazać swoją stabilność? Czas na weryfikację.
Dziś jednym z kluczowych kryteriów przy zmianie pracy przez programistę jest stabilność organizacji, do której ma dołączyć. Obecnie dużo częściej, niż przed pamiętnym marcem 2020, developerzy dopytują o wpływ ostatnich wydarzeń na kondycję firm. Na pytanie “Czy pandemia zmieniła sytuację w organizacji X?” odpowiedzią rekruterów ma być przedstawienie działań, dzięki którym dana firma sprostała nowym wyzwaniom rynku IT.
W tym aspekcie mamy naprawdę spore pole do popisu. Stabilna praca w IT może być zaprezentowana na wiele sposobów, ja do naszego mini-poradnika wybrałem 4:
Wspominałem o tym już w poprzednim artykule na blogu Humeo (5 działań employer brandingowych do wdrożenia na 2021 rok), omawiając stawianie na transparentność w kontekście komunikacji EB wobec swoich pracowników. Tyczy się to jednak także kandydatów, bowiem jeśli programista nic o nas nie wie i nic nie możemy ujawniać, to pole manewru jest bardzo małe.
Starajmy się więc dzielić z nim w procesie rekrutacyjnym wynikami finansowymi firmy, choć rozumiem, że czasem podanie wprost konkretnych kwot nie jest możliwe. Nie musimy jednak w tym miejscu przedstawiać kandydatom szczegółowych raportów finansowych. Wystarczy opowiedzieć, jak wiele subskrypcji miesięcznie kupują klienci (w przypadku modelu SaaS), jaki jest nasz przyrost leadów lub billable hours (np. w software house’ach), a przynajmniej podać informację o tym, że zamknęliśmy poszczególne kwartały z zyskiem.
Dobrze prowadzone profile firmy w mediach społecznościowych potrafią świetnie opowiadać o pozytywnych aspektach pracy w naszej organizacji. Nie jest jednak tajemnicą, że dużo bardziej przekonujące są posty na prywatnych profilach pracowników. To tam możesz sprawdzić, jak długo różne osoby pracowały w organizacji X i również na tej podstawie wyciągać wnioski o stabilności zatrudnienia w danej firmie.
W procesie rekrutacji (np. w ogłoszeniu czy podczas jego promocji) warto też zapoznać kandydata, z kim będzie pracował. Jeśli mamy na pokładzie doświadczonego menadżera, który będzie zapewnieniem stałego rozwoju – przedstawmy go! Jeżeli wiemy, że nasz zespół ma za sobą świetny projekt – opowiedzmy o nim! Jeśli ktoś pracuje u nas już bardzo długo – zróbmy z nim wywiad na firmowym blogu!
Informacje o pracownikach, którzy są z nami od wielu lat i wciąż odnoszą sukcesy, są jedną z najlepszych form reklamy dla naszych działań. Tymi wszystkimi historiami warto więc dzielić się za pośrednictwem kanałów firmy (media społecznościowe, blog). Naturalnie dobrze jest też zachęcać pracowników do uruchomienia profili prywatnych, ponieważ są one doskonałym obrazem wnętrza organizacji, a to właśnie ono może nam powiedzieć prawdę o jej stabilności.
Stabilna praca w IT wcale nie musi być taka trudna do zaprezentowania. Spraw, by Twój proces rekrutacyjny był możliwie jak najprostszy oraz po prostu uczciwy. Dobrze go przemyśl i zaprojektuj, opierając się o starannie opracowaną personę kandydata, którego poszukujesz.
Gdy to masz już za sobą, pamiętaj, by stronić od chaotyczności. Nie zmieniaj, nie przekładaj terminów spotkań i rozmów. Jeśli już raz poinformowałeś kandydata o konkretnych etapach rekrutacji, nie zmieniaj ich, ani nie dokładaj nowych. To świadczy nie tylko o stabilności w Twojej organizacji, ale także o szacunku, jakim darzysz aplikujących.
Dbaj o aktualność swojego bloga, gdzie możesz opowiedzieć, jak Twoja firma poradziła sobie z nowymi wyzwaniami rynku i czy pandemia zmieniła sytuację w Twojej organizacji. Jeśli czujesz, że jesteście stabilni, to zapewne nie wykonywaliście gwałtownych ruchów kadrowych. Opowiedz o tym i przedstaw, jak wspieraliście i wspieracie swoich pracowników w czasach COVID. Jeśli uznasz, że to za mało contentu jak na cały wpis blogowy, przygotuj post na Facebook’u lub LinkedIn’ie.
Na podstawie swoich doświadczeń możesz także doradzać innym (my zrobiliśmy to w tej formie: Powrót do biura po koronawirusie – jak się przygotować?) i dzielić się swoimi przemyśleniami (ponownie odsyłam do Humeo-Bloga: Kiedy powrót do biura? Praca zdalna: za i przeciw). Dzięki temu Twoi kandydaci (ale również klienci) będą wiedzieli, że trzymasz rękę na pulsie i na bieżąco reagujesz na nowe wyzwania, by stabilnie przejść przez pandemiczne zawirowania.
Na koniec, by nie zostawić Cię Drogi Czytelniku samemu sobie, przygotowałem dla Ciebie listę 3 działań-inspiracji, jak dobrze wykorzystać czas pandemii i pokazać w nim swoją stabilność. Są to przykłady, o których jako Humeo dowiedzieliśmy się od Edyty Sander (Head of Employer Branding Operations w MBE group), za co z tego miejsca bardzo jej dziękujemy!
W czasach COVID firma wprowadziła spójną komunikację EB, która pokrywała się z tym, jak ich praca wyglądała wewnątrz.
Po pierwsze: Capgemini przygotowało zestawy dla pracowników, którzy wracali do biura w wakacje (był moment, kiedy pracownicy mogli wrócić do biur). Dzięki temu działaniu wybrzmiał komunikat: “dbamy o Ciebie, jesteśmy tutaj dla Ciebie, możesz się czuć bezpieczny”.
Po drugie: Capgemini odświeżyło jedną z kampanii i przygotowało na Facebook’u konkurs z nagrodami. Był on prowadzony dla osób, które wysłuchają nagrywanych i publikowanych już wcześniej podcastów. Dlaczego to warte zauważenia? Otóż w momencie, kiedy firmy zwalniają, w momencie, kiedy ludzie są niepewni swojego zatrudnienia, wychodzenie z jakąś wielką kampanią marketingowo-rekrutacyjną jest ryzykowne. Z jednej strony jest świetną sprawą, bo wizerunkowo wprowadzi efekt “wow, jesteśmy dalej dynamicznie rozwijającą się firmą”. Z drugiej jednak – może wywołać efekt, w którym nowa kampania zostanie skwitowana stwierdzeniem: “wokół same zwolnienia, bo nie ma pieniędzy dla pracowników, a oni teraz wydają miliony na marketing?”. Godnym pochwały jest więc to, że firma w mądry sposób wykorzystała posiadane już zasoby. Dzięki temu zaoszczędzone nakłady finansowe można było przeznaczyć na pilniejsze w tamtym czasie potrzeby.
Firma ta przygotowywała się do kampanii rekrutacyjnej do programu praktyk, ale sytuacja pandemiczna zweryfikowała te plany. Aby pozostać w kontakcie z kandydatami, HLTech przygotowało trzymiesięczny konkurs połączony z programem szkoleń: swoisty hackathon, ale z nastawieniem edukacyjnym. Zrekrutowane do projektu osoby przygotowywały małe projekty w kilku etapach oraz przechodziły szkolenia wewnętrzne prowadzone przez pracowników HLTech.
W efekcie wybrzmiał komunikat: „Pomimo pandemii i obiektywnie trudnych warunków, nie chcemy rezygnować z dzielenia się wiedzą i wspierania młodych talentów. A przy okazji, w okresie kiedy firmy zawiesiły wiele działań i kampanii – my byliśmy cały czas widoczni.” Kampania promocyjna, pokazała, że HLTech to eksperci, którzy chcą i potrafią dzielić się wiedzą. Dzięki tej akcji organizacja była cały czas w świadomości swojej grupy docelowej, swoich kandydatów, co możemy uznać za dobrze wykorzystany czas w trakcie pandemicznych zawirowań. Finalnie zatrudnienie w HL Tech znalazło kilku finalistów hackathonu.
Zaraz na początku pandemii Allegro zrobiło krótką kampanię, w głównej mierze przeznaczoną dla kandydatów. Była ona oparta przede wszystkim na promocyjnej aktywności pracowników.
W ramach kampanii firma przygotowała materiały marketingowe z krótkimi komunikatami, takimi jak “Czas na Allegro – Sprawdź / Zmiana chodzi Ci po głowie? – Sprawdź Allegro / Jakby to było w Allegro – Sprawdź” – użyte key messages podkreśliły, że mimo pandemii nic się nie zmienia – firma wciąż rekrutuje i jeśli myślisz o zmianie, to teraz jest właśnie na to dobry czas. Co zresztą nie dziwi, ponieważ branża e-commerce obecnie jeszcze bardziej nabrała tempa.
Krótkie hasła, odpowiednio dobrane komunikaty i skierowanie ich na tory kandydatów, którzy zastanawiają się, jak wygląda stabilność pracy w Allegro – były kluczem do sukcesu. Dodatkowo w głównej mierze te hasła udostępniali pracownicy firmy, co dało fantastyczny obraz wewnętrznego zaangażowania. Skoro bowiem sam pracownik mówi, że “u nas jest stabilnie”, to dlaczego miałoby być inaczej?
Jeśli potrzebujesz skonsultować swoje działania EB lub chcesz nawiązać współpracę z doświadczonym specjalistą, który pomoże Ci opracować skuteczną strategię działań dopasowaną do Twoich potrzeb – serdecznie polecamy kontakt z Edytą Sander z MBE Group – esander@mbegroup.pl 🙂
Wspomniałem już, że stabilność stabilności nierówna. W związku z tym nie uważam, byś musiał zastosować wszystkie wymienione w tym artykule wskazówki, aby Twoja firma jawiła się w oczach kandydata jako stabilna. Niezmiennie w 2021 roku poruszamy się jednak wokół osi autentyczności i stawiania na employee advocacy. To właśnie te elementy mogą przesądzić w obecnych czasach o naszej klęsce lub powodzeniu, gdy naszemu potencjalnemu, nowemu pracownikowi przyjdzie decydować, czy chce dla nas pracować.