Co nowego możemy powiedzieć o działaniach employer brandingowych w nowym roku? O tym, jak COVID wpłynął na branżę IT rozmawialiśmy już niejednokrotnie. Część z nas z pewnością jest też znudzona frazesem “jak skutecznie … (wstaw dowolny czasownik) w dobie pandemii”. Tak więc…
(Czas czytania: 7 minut)
…czas w końcu jasno zakomunikować: żyjemy w nowej rzeczywistości. Po prostu czasy się zmieniły, a firmy (lepiej lub gorzej) dostosowały się do nowych warunków. Należy więc na poszczególne aspekty działań w branży HR i IT patrzeć jak na nowe wyzwania, a nie “konieczność dostosowania się”. W dzisiejszym wpisie postaram się podzielić z Wami wnioskami nt. komunikacji EB oraz trendów, które czekają na nas w nowym roku. Są one pokłosiem zarówno przeprowadzonego przez nas ostatnio webinaru i rozmowy z Edytą Sander z MBE Group (dziękujemy Edyta raz jeszcze za świetny czas!), jak i wniosków z naszej codziennej pracy.
Zapraszam do przeglądu 5 działań employer brandingowych, których wdrożenie przyniesie Wam sporo korzyści. Czas – start!
Obecnie, w dobie home office, pracownik potrzebuje poczucia “zaopiekowania się” bardziej, niż kiedykolwiek wcześniej. Standardowe benefity typu Multisport czy strefy chillout w biurze odeszły do lamusa. Firmy zaczęły też w bardziej przemyślany sposób wydawać pieniądze, nie idąc za tłumem, ale szukając indywidualnych rozwiązań. I bardzo dobrze! Radzimy, byś dokładnie zapoznał się z potrzebami pracowników, a potem dopiero dostosował do nich określone wsparcie. Dobrym pomysłem mogą być wszelkie benefity związane z pomocą przy opiece nad dziećmi.
Dla licznej grupy pracowników (szczególnie tych mieszkających samemu) kontakt ze swoim zespołem z pracy jest jedynym “ludzkim” w ciągu dnia. Nie licząc oczywiście podstawowych potrzeb, takich jak wyjście na zakupy, choć i one nie są codziennie. To rodzi sporo problemów z work-life balance. Często jedyną alternatywą na odpoczynek po pracy z domu jest bowiem oglądanie seriali lub granie w gry… znów samotnie i znów w domowym zaciszu.
Tymczasem wystarczy, że jako pracodawca stworzysz w godzinach pracy przestrzeń na te czynności, ale w gronie całego zespołu. Wyznacz choćby jeden dzień w tygodniu, kiedy przez pół godziny czy godzinę wszyscy grają razem w jakąś grę, np. Among Us lub nawet Czółko. Dodatkowo stwórz przestrzeń do “wspólnej kawy”, podczas której połączycie się na wideorozmowę. Umówcie się z zespołem na Coffee Mondays, by ponarzekać jak to nie lubicie poniedziałków. Lub na iście królewskie Czwartkowe Obiady! ?? To może być świetny czas na szybki catch-up, co słychać u każdego członka zespołu. Jako menadżer możesz dodatkowo zaobserwować podczas takich spotkań, czy ktoś nie ma jakiegoś problemu, który utrudnia lub uniemożliwia mu komfort pracy.
Wszędzie, gdzie jest to możliwe – wprowadź transparentność. Niech Twoi pracownicy dowiedzą się o aktualnej sytuacji finansowej firmy oraz jej planach na najbliższe dni, miesiące, kwartały. Oczywiście są sytuacje, kiedy nie możesz podawać kompletnych wyników finansowych. Jeśli działacie w modelu SaaS, jest na to rozwiązanie! Możesz bowiem na przykład komunikować, ile subskrypcji wykupują Twoi klienci i jaka jest ich wartość. Chwal się także nowo-nawiązanymi współpracami biznesowymi. Opowiedz też pracownikom, jak wyobrażasz sobie 100-procentowy powrót do biur i czy w ogóle go zakładasz, gdy obostrzenia pandemiczne przestaną obowiązywać. Pracownicy bardzo mocno potrzebują obecnie wiedzieć, na czym stoją. Nie bez powodu specjaliści IT, dużo częściej niż poprzednio, pytają nas podczas procesów rekrutacyjnych: jak dana firma radziła sobie przez pandemię? Czy kogoś zwolniła? Czy jest stabilna?
Pamiętaj, że komunikacja employer brandingowa zaczyna się od środka, a Twoi pracownicy są Twoimi najlepszymi ambasadorami, którzy potem mogą polecić firmę na zewnątrz. O czym zresztą w kolejnym punkcie…
Z pewnością celem wielu firm, wśród działań employer brandingowych na 2021 rok, będzie udowodnienie, że są stabilne. Czy można to zrobić lepiej niż przez pokazanie historiii naszych pracowników? Polecamy działać w tym obszarze 2-kierunkowo.
Po pierwsze, dajmy pracownikom swobodę opowiadania o realizowanych projektach. Niech poczują, że mogą śmiało dzielić się postępami swojej pracy przez media społecznościowe, np. LinkedIn. W tym wypadku przykład musi iść z góry, więc jako szef, menadżer czy team leader powinieneś publikować także na swoim profilu.
Po drugie, angażuj pracowników w kampanie marketingowe, szczególnie marketing rekrutacyjny. Oczywiście nic na siłę. Stwórz im taką możliwość. To właśnie Twoi pracownicy “siedzą” wewnątrz działań firmy, więc najlepiej wiedzą, czego potrzeba, by zachęcić nowych specjalistów do dołączenia do organizacji. Na pewno będziesz więc mógł liczyć na świetne pomysły z ich strony.
Pamiętaj jednak, że employee advocacy nie jest czymś, za co się dodatkowo płaci. Musi wypływać szczerze z przekonań pracownika i być dobrowolne. W zamian staraj się jednak docenić starania, pochwalić działania danego pracownika za pośrednictwem oficjalnego profilu firmy w mediach społecznościowych oraz oczywiście: jasno podkreślić, że angażowanie się w tego typu dodatkowe działania jest wliczone w godziny pracy. I w nich też powinieneś stworzyć na to przestrzeń.
Finalnie celem działań employer brandingowych jest zazwyczaj utrzymanie dobrych pracowników oraz pozyskanie kolejnych świetnych specjalistów. W tym drugim przypadku ogłoszenia o pracę stale ewoluują, ale wciąż wiele firm ma w tym aspekcie braki. Upewnij się więc, że nie będziesz jedną z nich i pamiętaj o info-packu, który będzie zawierał ważne informacje dla osób zmieniających obecnie pracę. Odpowiedz w nim na pytania:
Wiedz, że developer wie, że jeśli nie podasz takich informacji, to coś się dzieje. ?
A tak poważnie: jeśli kandydat zobaczy, że obszary te są u Ciebie jasno uporządkowane, nabierze zdecydowanie większego przekonania, co do stabilności Twojej organizacji. Nie są to oczywiście wszystkie informacje, jakie mogą podkreślić walory Twojej firmy, ale z pewnością te najbardziej popularne. Oraz co wynika z naszych doświadczeń – ważne dla specjalistów IT.
Amazon publikuje 21 porad na 2021 rok, związanych z przygotowaniem do rozmów rekrutacyjnych. W podobnej formie możesz prezentować kluczowe informacje związane z Twoim ogłoszeniem o pracę w swoich mediach społecznościowych – polecamy! 🙂
To wszystko na dziś!
Całość mógłbym podsumować radą: bądź autentyczny. Żyjemy w czasach, gdzie niemal każdą informacją da się szybko zweryfikować. Zadbaj więc nie tylko o pięknie wyglądającą stronę karier, a na niej o profesjonalne zdjęcia uśmiechniętych pracowników, ale przede wszystkim o ich realne odczucia. Spraw, by czuli się u Ciebie dobrze i bezpiecznie oraz daj im przestrzeń na zaangażowanie się w działania firmy, a otrzymasz w zamian najlepszych możliwych ambasadorów. Gdy zadbasz o to, co w środku, nie zapomnij też o szczegółowym ogłoszeniu o pracę, które podkreśli, jak poradziłeś sobie z nowymi wyzwaniami rynku.
Mam nadzieję, że uporządkowanie wiedzy dotyczącej trendów w działaniach employer brandingowych pomoże Ci dobrze wejść w 2021 rok. Na koniec pozostaje mi więc życzyć Ci powodzenia oraz wielu wspaniałych relacji pracowniczych w nowym roku! ?
Zobacz także jak znaleźć stabilną pracę w IT w 2021 roku albo poznaj najważniejsze konkursy programistyczne, które warto docenić w CV kandydata!