Onboarding w IT odgrywa tym ważniejszą rolę, że w tej branży musimy liczyć się z bardzo dużą rotacją pracowników. Każdemu zależy więc na utrzymaniu specjalisty w swoich szeregach jak najdłużej, a badania potwierdzają, że dobrze przeprowadzony onboarding wydłuża średni czas pracy w danej organizacji.
Podstawowe elementy onboardingu są Ci raczej znane, dlatego nie będę tutaj pisał poradnika w stylu “krok po kroku”. W zamian postaram się zwrócić Twoją uwagę na pewne aspekty onboardingu w branży IT, które są bardzo ważne, a często nam umykają. Oto one:
Aby uniknąć częstego w branży IT drop-outu, warto zadbać o nowego pracownika jeszcze zanim przyjdzie do biura. Tradycyjny welcome-pack można wysłać już wcześniej na adres kandydata, który został podany przy podpisywaniu umowy. O ile oczywiście zadbasz o podpisanie umowy odpowiednio wcześnie (co jest wskazane).
Wysyłając welcome-pack, zadbaj też o odpowiednią personalizację. Możesz nawiązać do pasji nowego pracownika – jeśli udało Ci się coś o nich dowiedzieć podczas procesu rekrutacyjnego – lub do jego dotychczasowego doświadczenia. Dobrym pomysłem na personalizację może być kubek z imieniem pracownika i rysunkiem przedstawiającym technologię, która jest mu szczególnie bliska.
Poszukujesz inspiracji? Polecamy Bloga Mai Gojtowskiej:
Jeśli masz tylko możliwość, postaraj się przeprowadzić chociaż jeden element onboardingu w formie face-to-face, w biurze. Obecnie wiele firm stosuje system remote, ale umożliwia też korzystanie z biura. De facto moglibyśmy to nazwać trybem mieszanym, ale przychodzenie do biura nie jest w tym wypadku wymagane, stanowi po prostu opcję.
Radzimy więc, szczególnie w przypadku właśnie onboardingu, by nowy pracownik mógł poznać biuro, po którym oprowadzi go jego buddy. Bezpośredni kontakt z buddym czy team leaderem oraz poznanie Twojej siedziby doda mu dużo pewności siebie. Pozwoli też poczuć, że Twoja firma to jest “jego miejsce”. Miejsce, w którym czuje się dobrze i do którego zawsze może przyjść – gdy tylko będzie miał taką potrzebę 🙂
Onboarding zazwyczaj jest dla nowego pracownika sporym wyzwaniem poznawczym. Masa nowych informacji, nie tylko dotyczących specyfiki pracy na danym stanowisku, ale również kultury organizacyjnej firmy, potrafi przytłoczyć. Pozwól więc, by nowo-przyjmowany specjalista miał czas w godzinach pracy na chwilę oddechu.
Może to być lunch z jego buddym lub dowolnym członkiem zespołu, podczas którego po prostu luźno porozmawiają. Można też wtedy zapytać nowego pracownika, jak mu się dotychczas podoba onboarding. Jeśli masz taką możliwość – lunch można połączyć ze wspólną grą na konsoli (lub inną formą rozrywki), co z pewnością pozytywnie wpłynie na lepsze zapoznanie się z zespołem.
Jak jeszcze możesz zadbać o integrację w zespole? Pisaliśmy o tym we wpisie:
Idąc dalej tropem natłoku informacji, radzimy, byś skrupulatnie i logicznie ułożył kalendarz pierwszych dni w pracy nowego pracownika. Skuteczny onboarding w IT nierozerwalnie łączy się ze szczegółowym zapoznaniem Twojego specjalisty ze specyfiką projektów, nad którymi będzie pracował. Samo to wymaga sporej ilości czasu poświęconego na poznanie pewnych standardów firmy, a do tego dochodzą jeszcze takie aspekty jak poznanie zespołu czy szkolenia wewnętrzne.
Rozpisz więc poszczególne zadania i spotkania w kalendarzu nowemu pracownikowi (teraz to banalnie proste, choćby dzięki kalendarzom Google, zsynchronizowanym z kontami pozostałych pracowników) oraz dopiero na tej podstawie przygotuj checklistę zadań do wykonania przez niego podczas onboardingu. Jeśli chcesz (a chyba każdy chce) uatrakcyjnić proces onboardingu, realizację zadań z checklisty możesz ubrać w formę gry, podczas której onboardowany będzie “wbijał” kolejne poziomy aż do uzyskania miana w pełni przeszkolonego pracownika Twojej organizacji 😉
Dziś poznałeś 4 z 8 wskazówek na skuteczny onboarding w branży IT. Nasz mini-poradnik zakończę częścią drugą wpisu, której możesz się spodziewać jeszcze w tym miesiącu! Opowiem w niej o wprowadzeniu nowego pracownika w narzędzia, z jakich korzysta Twoja organizacja, w proces sprzedaży i marketing oraz omówię, jak istotną rolę odgrywa w onboardingu briefing i shadowing. Już teraz zapraszam do lektury!