Onboarding w IT to nie tylko zwieńczenie rekrutacji, ale bardzo ważny proces, dzięki któremu Twój nowy pracownik będzie mógł efektywniej podchodzić do swoich obowiązków zawodowych. Zapraszam Cię na drugą część naszego wpisu: „Jak właściwie przeprowadzić onboarding w IT”.
W poprzednim wpisie omówiliśmy pierwsze 4 wskazówki:
Jeśli chcesz nadrobić zaległości, zapraszam Cię do lektury:
Tymczasem – oto kolejne 4 wskazówki z naszego mini-poradnika o onboardingu w branży IT:
Różnego rodzaju narzędzia, z jakimi ma do czynienia programista podczas swojej pracy, potrafią przyprawić “zwykłego śmiertelnika” o zawrót głowy. Oczywiście sam specjalista IT zna je doskonale, niemniej w każdej organizacji używa się innych, przez co każdorazowo podczas onboardingu musisz bardzo dokładnie wdrożyć go w swoje systemy.
Wydaje się to trywialne, ale ostrzegamy przed potraktowaniem tego etapu po macoszemu. Nawet w obrębie jednego narzędzia mogą bowiem występować całkiem różne konfiguracje. Już sam system zarządzania zadaniami (np. Jira) jest odpowiednio dostosowywany przez daną organizację do własnych potrzeb. Postaraj się więc, by zespół, do którego ma trafić kandydat, dokładnie zapoznał go ze wszystkimi ustawieniami narzędzi i w PRAKTYCE nauczył go jak ich używać.
Być może to mało popularne, ale według mnie niezwykle ważne, by pracownicy mieli pełną świadomość procesów biznesowych w firmie. Dobre zrozumienie form pozyskiwania klientów oraz charakterystyki współpracy z nimi pozwala na lepsze zrozumienie ich potrzeb. A jak powszechnie wiadomo – lepsze zrozumienie potrzeb klienta to lepsze wykonywanie zadań w projekcie.
Dlatego jeśli zastanawiasz się jak przeprowadzić dobry onboarding w IT, nie wahaj się, by w jego planie zawrzeć część biznesową. Najlepiej, jeśli poprowadzi ją CEO/CTO, ew. członek zarządu lub inny menadżer wyższego szczebla. Możesz również pomyśleć o zaangażowaniu w ten etap Twoich marketingowców. Dzięki temu połączysz tę część z przedstawieniem elementów marketingu Twojej organizacji, które bezpośrednio przekładają się na sprzedaż.
Jeśli w Twojej firmie specjaliści IT rozmawiają z klientami, to podczas onboardingu pamiętaj o zaangażowaniu nowego pracownika w przykładowy briefing z klientem. Wcześniej zapytaj klienta, czy do spotkania może dołączyć dodatkowy uczestnik jako wolny słuchacz. Później niech buddy lub jeden z członków zespołu wytłumaczy nowo-zatrudnionemu zasady spotkania. Czyli w praktyce: jak zwykle wyglądają oraz z jakich elementów składają się Wasze briefingi.
Podczas samego briefa Twój nowy pracownik niech wypisuje elementy, których nie rozumie i o które chciałby dopytać. Poproś go również, by notował wszelkie uwagi, bowiem może zauważy coś, co usprawni współpracę z klientem. Świeże spojrzenie zawsze daje dużo wartości. Finalnie Twój nowy pracownik poczuje się pewniej podczas pracy związanej z kontaktem z klientem. Będzie miał też mniejsze opory, by w przyszłości zgłaszać swoje uwagi dotyczące różnych procesów, co pomoże w rozwoju Twojej organizacji.
Na końcu zadbaj o to, by Twój nowy pracownik miał możliwość “przetestowania” wszystkich nabytych umiejętności w praktyce. W tym celu niech spędzi co najmniej 1 dzień pracy z innym członkiem zespołu w ramach “shadowingu”. To nic innego, jak dokładne obserwowanie pełnego dnia pracy kolegi lub koleżanki z zespołu, czyli praktyczny podgląd tego, jak on sam będzie pracował po skończonym onboardingu.
W branży IT dobra praca w zespole jest kluczowa, a nie będzie ona możliwa bez wzajemnego zrozumienia. Shadowing pozwoli finalnie zacieśnić więzi, jakie były budowane podczas onboardingu oraz stworzy dodatkową przestrzeń na zadawanie ewentualnych pytań, które z jakichś względów do tej pory jeszcze nie padły.
W zależności od dotychczasowego poziomu zaawansowania onboardingu w Twojej firmie, część z omawianych zagadnień mogła być Ci znana już wcześniej, a część będzie zupełnie nowa. Nie zrezygnowałem jednak z podania nawet tych powszechniejszych, ponieważ z jednej strony chcę, by tekst ten pozwolił Ci utwierdzić się w przekonaniu, że wykonujesz dobrą robotę, a z drugiej – by stanowił inspirację do pracy nad poprawianiem skuteczności onboardingu w IT.
Należy bowiem pamiętać, że wciąż wiele aspektów onboardingu kuleje w organizacjach. Liczę więc, że dzięki temu artykułowi wspólnie uda nam się poprawić ich jakość. Jakość, która bezpośrednio wpłynie na rozwój zarówno pracowników, jak i naszych przedsiębiorstw. Tak więc: powodzenia i… udanego onboardingu! 🙂
Na koniec mam dla Ciebie jeszcze skrótowe podsumowanie 8 wskazówek na skuteczny onboarding w IT w formie CHECKLISTY: